Kylä alkaa muodostua
Laitilassa oli rautakauden alussa kalmistoista päätellen kaksi
taloa samalla harjulla satojen metrien päässä toisistaan. Taminamäen
haudasta löytyi sirppi, vesuri ja onsikirves. Vesuri lienee tuotu
Virosta, ehkä kirveskin. Unto Salo näkee näissä yhteyksissä taustaa
kalevanpoikatarinoille. Kansa tiesi kertoa, että Kirkkelinnasta
kohti kirkkoa heitettyjä kiviä ovat Martineeron pellossa ja
Valkojärvessä olevat Mustankovankivi, Pihluvkari ja Kellarvahakivi.
Hiekkasäkkinsä jättiläinen oli tyhjentänyt Ilomäkeen ja
Pappilanmäkeen. ”Kalevanpoika tyhjens toisen plakkaris Ingriste
rantta, toisen Paattmäkke” (Kansanrunousarkisto).
Syttyvän Palmusen ja Vennon
kalmistolöydöt rautakauden keskivaiheilta viittaavat Esa Saaren
mukaan Laitilan kylästä tulleeseen uudisasutukseen. Jos nämä
lasketaan vielä samaan kylään kuuluviksi, Laitilassa olisi
400-500-luvulla ollut neljä tai viisi taloa.
Laitilan kylän reunassa on Varppe-niminen kivikkoinen, metsää ja
pähkinäpensasta kasvava mäki, joka on 1950-luvulta lähtien pala
palalta otettu omakotialueeksi. Hinnerin mukaan kyseessä on
varpe-biotooppi, jolla pienimuotoinen kaskiviljely, heinänteko ja
laidunnus sekä lehdestys seurasivat toisiaan. Varppe on ulottunut
Olkkisten kappelinmäen viereen, ja alueella on vieläkin nähtävissä
matalia ”tröpinkoivuja”, joista on otettu lehdeksiä. Onko tällä
suunnalla ollut myös Laitilan kylän uhrilehto eli hiisi?
Varmaa hiisi-metsikköä ja moisiota, pitäjänkartanoa, Laitilan
kylästä ei tunneta. Mikä on ollut Ingristen ranta, joka mainitaan
jossakin vanhassa lehtitiedoissa ja Kansanrunousarkiston tiedossa?
Nykyisin jo täydellisesti unohtunut nimi viittaa Valkojärven sahan
paikalle, Taminamäkeen. Sieltähän tunnetaan vanhemman roomalaisajan
kalmisto. Oliko siellä Ingristen talo 2000 vuotta sitten? Olisiko
siellä tai myöhemmän pappilan paikalla voinut olla muinaispitäjän
maisemaa hallitseva moisio? Arkeologiset ja muut todisteet puuttuvat
ja rohkea väite jää vaille näyttöä.
Kylän itäreunalla, kilometrin päässä Kansakoulumäen kalmistosta, on alue
nimeltään Tuuna, joka on ollut myöhemmin verotuksellisesti
yksinäistalo. Unto Salo pohtii Muinainen Kalanti -kirjan
artikkelissa Suomessa harvinaisen tuuna-sanan merkitystä. Ruotsin
Mälarin maakunnista nimiä tunnetaan lähemmäs sata, joista monet
tuna-päätteisiä yhdysnimiä.
Laitilan Tuunat (toinen Valvon kylässä) lienevät kantaskandinaavisia tai
ruotsalaisia siirtymänimiä samalta itäruotsalaiselta alueelta, jolla
on vastineita Laitilan vanhemman rautakauden kalmistoille.
Kantaskandinaavissa sana tūna tarkoittaa aidattua maa-aluetta, pihaa
tai aitausta. Muinais-Kalannin murteeseen peltoaitausta
tarkoittavaksi sanaksi omaksuttiin kuitenkin toinen termi, tahtoma/tahtuma/tahdoin/tahdon.
Salon otaksuman mukaan tuunat ovat olleet Laitilassa paikannimiä.
Ruotsissa on tuna-nimistä käyty vilkasta keskustelua. Esille
tulleista selitysmahdollisuuksista Laitilaan sopii parhaiten
kulttuurimaantieteilijä Gerhard Hafströmin ajatus tunasta
sotaväenottoon liittyvän hundari-organisaation keskuspaikkana.
Järjestelmällä huolehdittiin Mälarin maakunnissa kuninkaan
sotalaivaston, ledungin, varustamisesta. Muinais-Kalanti ja
Satakunta muodostivat arvelujen mukaan Keski-Ruotsin hundaria ja
laivakuntaa vastaavan alueen. Myös Laitila-nimen yhteys
ledung-laitokseen on mahdollinen.
Hannu Salvin mukaan varhaisin maininta Laitilan hallintopitäjästä on
vuodelta 1413; sitä ennen se oli kirkkopitäjä. Laitila oli
Katinhännän perille ulottuvan jakokunnan kantakylä. Kylän ja
sittemmin pitäjän nimi esiintyy muodossa Letala vuodesta 1420
alkaen. Nimen on katsottu viittaavan kulkuväylää tarkoittavaan
sanaan. Jouko Vahtolan mukaan se voisi myös johtua henkilöstä
nimeltä Laitha, Laitu, Laido, Laithe tai Laidoin. Vuoden 1487
asiakirjassa on Laytala-muoto.
Unto Salo on sitä mieltä, että Laitila oli alun perin kylän
kantatalon nimi, sen, joka tunnetaan Kansakoulumäen kalmistosta.
Nimi olisi näin samaa itäruotsalaista perua kuin kalmistokin.
Henkilönnimen la-johdin osoittaisi nimen suomalaistuneen. Salon
mielestä väylä-merkitys ei riittäisi yksilöimään taloa, joita oli
salmiväylän varressa useita.
Pääkirkko Laitilaan 1200-luvulla?
On ilmeistä, että Laitilan kylässä, keskeisellä paikalla,
Untamalaan ja Valkoon vievän vesireitin varressa, on ollut
kirkkorakennus hyvin
varhain. Kansakoulumäen löydöt päättyvät noin 1000-luvulle,
luultavasti kristillisen, esineettömän hautaustavan ansiosta. Esa
Saaren mukaan mäeltä on löydetty mielenkiintoinen pronssikoru, jossa
on yhdistettynä risti ja Torin vasara. Kuvastuuko siinä uskontojen
kilpailu? Rukoushuoneenmäki on seurakunnan maata, mäen läntinen,
tuhottu puoli on kuulunut Martineeron talolle myllymäkenä. Olisi
mielenkiintoista tietää, onko mäki kuulunut seurakunnalle jo
keskiaikana. Anna-Liisa Hirviluoto viittaa Muinaisrunot ja
todellisuus –kirjan artikkelissaan paavi Gregorius IX:n vuonna 1229
antamaan bullaan, jossa hän oli päättänyt rautakauden
kulttipaikkojen ottamisesta kirkon haltuun.
Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilanderin mukaan Laitilan kirkosta on
1960-luvun korjaustöiden yhteydessä löydetty hevosenkenkäsolki ja
vyönheloja, jotka tavallisesti ajoitetaan 1000- ja 1100-luvuille. On
siten mahdollista, että kirkon kohdalla on ollut vanhempi kalmisto,
mutta siitä, onko se ollut pakanallinen vai varhaiskristillinen, ei
ole minkäänlaista tietoa, kun talteen on saatu vain irrallisia
esineitä. Unto Salon mukaan pakanallisia kalmistoja ei vihitty
kristillisiksi kirkkomaiksi, ja hän pitää mahdollisena, että
paikalle olisi 1000- tai 1100-luvulla vihitty kristillinen
hautausmaa.
Veijo Kaitanenkin pohtii Laitilan ensimmäisen kirkon ikää
Muinainen Kalanti -kirjassa. Hän huomauttaa seudun asutuksen
vanhuudesta ja kylän hyvästä sijainnista merovinkiaikaisen
ratsupolun varressa, ja päätyy ajatukseen, että paikalla olisi ollut
puukirkko 1200-luvulla. Laitila oli Mynämäen ohella kaupallinen
keskuspaikka Turku-Ulvila –hallintotien varrella. Sitä ristesi
Kaitasen mukaan eräs maamme vanhimpia suvisia kulku-uria, Laitilasta
Euraan johtanut Malvon ratsupolku, tunnettu myöhemmin Kapahaukian
valtatienä.
Laitilan Mikaelille pyhitetty kirkko on peräisin 1480-luvulta,
maalausten valmistumisvuosi on 1483. Kirkon sakaristo on Markus
Hiekkasen mukaan vain joitakin vuosia runkohuonetta vanhempi
(aikaisemman käsityksen mukaan sakaristo oli 1300-luvulta). Mikkelin
markkinoita oli perinteisesti vietetty 29:s syyskuuta. Hiekkasen
mukaan Lounaisessa Suomessa siirryttiin ylhäältä johdettuun
seurakuntajärjestelmään piispa Tuomaan (1225-1245) aikana, jolloin
ilmeisesti Laitilankin pääkirkon nykyinen paikka määrättiin;
nelisenkymmentä seurakuntaa perustettiin vanhoille rautakautisille
sydänalueille.
Keskiajan päätyttyä Laitilan kivikirkon juurella olevassa kylässä
asui yhdeksän talonpoikaa –
muutama kylä meni
väkimäärässä edelle. Pisimmän aikaa saman suvun hallussa on ollut
Eerolan tila, joka oli jo vuonna 1540, ensimmäistä maakirjaa
tehtäessä, nykyisellä suvulla (tilanne 1969).
Mikä oli Olkkisten kappeli?
Kirkonkylän korkein maastonkohta, 30 metriä merenpinnasta, on
Olkkisten kappelinmäki urheilukentän vieressä. Sen toisella puolella
on Varppe ja toisella puolella merkittävä Kansakoulumäen kalmisto.
”Olkkisten kappeli” on jäänyt arvoitukseksi. Mielestäni nimi voisi
viitata pieneen puiseen yksityiskirkkoon, joka on jälkiä jättämättä
hävinnyt, kun kylän ja laajemmankin alueen pääkirkolle on määrätty
uusi, neutraali paikka noin 300 metrin päähän hyvän kulkureitin
varteen. Anna-Liisa Hirviluoto toteaa, että suuri osa varhaisista
kirkoista jäi syrjään vaiheessa, jolloin pitäjän emäkirkon
rakentaminen aloitettiin. Toistaiseksi ei ole löytynyt tähän
arvoitukselliseen nimeen liittyvää perimätietoa.
Tuntematon Pilppulan löytö
Laitilan kylän monet kantatalot ovat satoja vuosia sijainneet
keskiaikaisen kirkon läheisyydessä, lähinnä sen länsi- ja
eteläpuolella. Vanhalla paikallaan olevan Pilppulan talo on ollut
nykyisellä omistajasuvulla vuodesta 1629. Lokakuussa 1924
Uudenkaupungin Sanomissa oli tieto, jonka mukaan arkeologi Sakari
Pälsi oli ollut tutkimassa Pilppulan talon tontilla olevaa
hautalöytöä. Lehden mukaan paikalla oli ollut hautoja rivissä,
löytöinä mm. keramiikkaa ja keihäänkärki. Haudat olivat kertoman
mukaan olleet erilaisia kuin Kansakoulumäen haudat, ja niiden
arveltiin olevan nuorempia, ehkä 1000-luvulta jKr. Museoviraston
arkisto ei tunne tätä löytöä ja kaivauspaikkaa, joten asiasta ei
saada varmuutta. Kalmisto sopisi hyvin kirkonseudun
asutushistorialliseen palapeliin. On mahdollista, että Pilppulan
talo seisoo tuhatvuotisella tontilla.
|