KODJALA
Yksi Laitilan rautakauden
mielenkiintoisimmista – edelleen muinaisuuden hämärän peittämistä –
kylistä on Kodjala, josta suurin osa on kuulunut Kalantiin eli
Uuteenkirkkoon aina vuoteen 1917 asti. Kylä on keskeisellä paikalla
Sirppujoen varrella ja kuivatetun Ruotjärven rannassa, veden
toisella puolella on Salon kylä. Kodjalassa on monia runsaslöytöisiä
rautakauden kalmistoja, joista pisimpään käytössä on ollut Pärkön
kalmisto, noin 200-luvulta 1000-luvulle; se muistuttaa
Laitilan
Kansakoulunmäen kalmistoa. Unto Salon käsityksen mukaan ensimmäiset
hautaukset Pärkön Aittavainionmäkeen tehtiin jo 100-luvulla jKr.
Asutuksen syntyjuuret viittaavat Pärkö-nimeä myöten Ruotsiin.
Pärkönsuosta otetut siitepölynäytteet todistavat rukiin viljelystä
noin 100 – 200 jKr. ja sitten taas 800-luvulta alkaen. Esa Saarella
on ajatus, että varhaisin siitepöly voisi olla peräisin Kodjalan
alueella olleista salolaisten tai laitilalaisten 100-luvun
kaskimaista. Kodjala oli varhaiskeskiaikaisen tien varressa.
Jakokunnan kantakylän Kodjalan metsiä on ollut Nästissä asti.
Ruotjärvi on kuulunut Kodjalaan. Unto Salon mukaan järven nimi on
kiistattomasti kantaskandinaavinen ja se viittaa Roslageniin, joka
on Tukholman pohjoispuolella. Järven nimi selittyisi sen
ruotsalaisomistuksesta, joka palautunee 400-500-luvulle. Salo
päättelee, että Suomen läntistä naapurimaata tai ehkä pienempää osaa
siitä on kutsuttu Ruotsiksi jo roomalais- ja kansainvaellusajasta
lähtien. Esa Saaren mukaan Ruotjärvi kuroutui järveksi
kansainvaellusajalla, johon asti siellä on voinut olla satama, mihin
viittaa nimi Hamminperä, ham(p)n = satama. Kodjala näyttääkin olleen
ympäristöstään eroavasti ruotsalainen.
Vainionmäen kalmisto
Kodjalan koulun vierestä tutkittiin vuosina 1985-1994 noin
vuosiin 650 – 800 ajoittuva ns. soturihauta, joka oli maamme
merkittävin uusi muinaislöytö moniin aikoihin. Rikasantimiseen
kalmistoon oli haudattu kymmenkunta sukunsa varakasta, ratsain
liikkunutta päämiestä. Kalmistokiveyksessä oli myös kuppikivi.
Marianne Schauman-Lönnqvistin tulkinnan mukaan suku kuului
myöhäismerovinkiajalla Laitilan johtaviin sukuihin, ja sillä oli
loistomiekoista päätellen yhteyksiä Sveariikin kuninkaisiin.
Kantoivatko miekkoja tarinoista tutut kalevanpojat? Muutaman
kymmenen metrin päässä tästä A-kalmistosta, ylempänä maastossa, on
toinen maan- ja kivensekainen kalmisto, joka ajoittuu viikinkiaikaan
(800-1050). Läheiseltä pellolta on tehty asuinpaikkaan viittaavia
löytöjä. Niiden tutkimukset jatkuvat.
|
Kuva Pirkko Lavila.
Kodjalan koulun takana on Vainiomäen kalmisto. Kuva Pirkko Lavila.
Pärkön talon kohdalla on rautakautinen kalmisto. Kuva Piia Allén.
Kodjalan kirkko on ollut tässä maisemassa. Kuva Piia Allén.
|
Vuonna 2002 ilmestynyt Suomen kulttuurihistoria (1. osa) kertoo
Vainionmäestä todetuista, kalmistokerroksen alapuolella olevista
kyntöjäljistä, että kyseessä lienee rituaalinen pellon auraus, jonka
tarkoituksena on ollut edistää viljan kasvua ja satoisuutta.
Toinen samaan ajanjaksoon kuuluva kalmisto Kodjalassa on ollut
1930-luvulla tutkittu Ristenkömpän röykkiökalmisto Navalin tehtaalle
vievän tien varressa. Ella Kivikosken mukaan siinä oli ainakin neljä
erillistä asehautausta. Sakari Hinnerin mukaan virolaisperäinen
kömppä on vanhimmissa kylissä käytetty nimi suurehkoille
moreenikummuille. Kömpän tunnusomaista kasvillisuutta ovat
aromaattinen ajuruohoketo ja katajat. Kodjalasta on löydetty
muualtakin merovinkiajan esineitä – 1980-luvulla kylän koulun
opettaja luovutti kenkälaatikollisen vuosikausia koulussa
säilytettyjä keihäänkärkiä museoviranomaisille. Kurkistenmäestä
tunnetaan merovinkiajan röykkiökalmisto. Kylässä on rautakauden
loppupuolella päätelty olleen neljä tai viisi suomalaisväestölle
kuulunutta taloa, kun niitä rautakauden alkupuolella näyttää olleen
vain yksi. Uudet asukkaat lienevät tulleet Kalannin suunnasta.
Pyhäin miesten kirkko
Navalin tehtaan takana on Kalmanloukas, jossa on rautakauden
hautoja sekä keskiaikaisen, kaikille pyhille pyhitetyn
kirkon paikka
Lukkalan talon maalla. Kirkko on jäänyt pois käytöstä ja rappeutunut
1500-luvulla, sen jälkeen, kun Kalannin Männäisille oli rakennettu
uusi kirkko. Vielä Mikael Agricola mainitsee Kodjalan Suomen
kirkkokuntain luettelossa vuonna 1540 ja 1541. On esitetty arveluja,
että kirkon rakennusaikaa olisi 1230-luku, jolloin piispa Tuomas
organisoi seurakuntia.
Vuoden 1753 pitäjänkertomuksessa kirkkoherra Hedeen kertoo
Kodjalan kirkon jäännöksistä. Lukkalan nimen on arveltu viittaavan
lukkarin taloon. Perimätiedon mukaan kirkolle johti ruumistie
Kalannin Hallusta Kairitun kautta, Veijo Kaitasen arvelun mukaan
merovinkiaikaisen ratsupolun uraa. Tähän vanhaan Kodjalan
seurakuntaan kuuluivat Hannu Salvin mukaan lisäksi kalantilaiset
Kylähiiden, Hallun, Kallelan, Varhelan, Kahloisten, Tammiston ja
Pehdon kylät. Vielä 1700-luvulta (Hedeen) on tietoja hävinneen
kirkon muistojuhlan viettämisestä. Tuo juhlapäivä on ollut 1.
marraskuuta.
Juhani Rinne arveli 1930-luvulla, että Kalannin pitäjän alueella
olisi ollut neljä varhaista kyläkirkkoa ja seurakuntaa. Kari
Alifrostin mukaan näin ei ole, vaan Kodjala oli ainoa Kalannin
varhaiskeskiaikaisista kirkoista. Unto Salon mielestä on kuitenkin
epävarmaa, palautuuko Kodjalan kirkkopitäjä sitä vanhempaan
muinaispitäjään Laitilan, Untamalan ja Soukainen-Valkon tavoin,
koska alueelta ei tiedetä käräjäpaikkaa eikä muinaislinnaa.
Ensimmäinen Kodjala Kairitussa?
Laitilan nykyisistä kylistä Kodjalan kylän nimi esiintyy
varhaisimmassa, vuodelta 1411 olevassa lähteessä, muodosa Kådhiala.
Kieliasu on myöhemmin hieman vaihdellut, koska murteellista muotoa ”Korila”,
jossa r:n paikalla on ns. dentaalispirantti – ei r eikä d – on
kirjurin ollut mahdoton kirjata. Joissakin 1900-luvun kartoissa
lukee Kotjala. Onko nimen takana germaanista kieltä puhunut Goda,
Godi tai Godila, ja kuinka mahtava mies hän on ollut, sitä ei Jouko
Vahtolakaan pysty sitovasti todistamaan. Nansion nimi taas
säilyttänee saamelaisväestön pyyntialueen muistoja. Keskiajan
lopussa Kodjalassa asui 13 verotettavaa, joista kolmen talot
kuuluivat Laitilaan. Kodjalan vanhimpia sukutiloja ovat olleet
Nikula (vuodesta 1659, tilanne vuonna 1969) ja Rytsölä, vuodesta
1706.
Kodjala, poikkeuksellisen merkittävä kylä, on kauan kiinnostanut
tutkijoita. Maanmittausta ja vanhoja karttoja tutkinut Alfred A.
Gustafsson on tehnyt vuonna 1935 oman tulkintansa Kodjalan
alkuhistoriasta. Sen mukaan ensimmäinen kyläkeskus oli 1000-luvulla
Kairitussa, veden varrella, nykyisestä kylästä 1,5 km
etelälounaaseen. Kylässä oli kahdeksan taloa, ja yhden niistä sai
haltuunsa paikallisen laivakunnan päällikkö Henning. Hän muutti
Kairitusta Ruotjärven rannalle komeaan hirsitaloon
Hamminperä-nimiselle paikalle. Isojakokartassa se on Hänning peldo.
Gustafssonin mukaan Hamminperä johtuu ruotsin sanasta ”hamm”,
kotipelto. Edelleen saman tulkinnan mukaan koko kyläkeskus
jouduttiin siirtämään Ruotjärven rantaan, Lukkalan ja Suutilan
välimaille, 1100-1200-lukujen vaihteessa. Pian siirron jälkeen
tehtiin kirkkokin, ehkä piispa Tuomaan aikana viimeistään
1240-luvulla. Isojakokarttojen lisäksi Gustafssonin tulkinta
perustuu paikannimiin ja 1540-luvulta olevaan Ivar Flemingin
maakirjaan.
Nykyiselle paikalleen, Pyhäksi Metsäksi kutsutulle alueelle,
Kodjala siirtyi Gustafssonin mukaan 1700-luvun puolivälissä. Kylien
siirrot ovat Suomessa olleet harvinaisia. Veijo Kaitanen arvelee,
että malli on saatu meren takaa. Gustafssonin rohkea tulkinta jättää
avoimia kysymyksiä. Kairitusta tunnetaan mahdollinen merovinkiajan
kalmisto, joka Esa Saaren mielestä viittaisi 700-luvun uudistaloon.
Edellä puheena olleet kalmistot, Pärkö, Vainionmäki, Ristenkömppä ja
Kurkistenmäki, osoittavat, että Kairitusta siirtyneet eivät ole
tulleet asumattomalle alueelle. Myöhemmällä kirkonmäelläkin on
täytynyt olla asutusta viimeistään 700-luvulta alkaen. Lukkalan
maalta on löydetty hieno viikinkiaikainen, hopealevykoristeinen
hevosenkenkäsolki. Ristiretkiajan löytöjä ei kylästä tunneta.
|