Haapaniemen maalla on
kansainvaellusajan (400-550 jKr.) röykkiöhauta; Kiikonmäelle on ehkä
tullut asutusta, kun kylänmäen kantatalo on jakautunut. Rautakauden
loppupuolen merkittävin löytöpaikka on Valvon ja Soukaisten
välimaastossa oleva Hällysen tila, jossa on polttokenttäkalmisto ja
viitteitä asuinpaikasta. Samalla paikalla on ehkä asuttu 600-luvulta
tähän päivään. Nykyisestä Valvon kylästä tunnetaan Kylä-Väiskän
maalta merovinkiajan hauta tai kalmisto: asutus alkoi levittäytyä.
Valvon kylä ulottui rantaan asti, ja se on antanut nimensä myös
järvelle, joka oli rautakauden alussa vielä
Itämeren lahti. Jouko
Pukkila, joka on laatinut Muinainen Kalanti -kirjaan Valkoa
300-luvulla esittävän maisemamallinnoksen, on sitä mieltä, että
asutuksen jatkuvuus rautakaudella ei tällä alueella ole aivan
yksiselitteistä. Matalan merenlahden rannan sijoittaminen oikealle
kohdalle oli ongelmallista, koska paikkaan on myöhemmin kerääntynyt
liejua, joka on hävittänyt rannan jäljet maastosta.
Kauas merelle näkyneen Savemäen vieressä lienee sijainnut alueen
vanhin satamapaikka, josta on johtanut talvitie Pyhäjärven suuntaan.
Hyvällä paikalla sijainnut satama on Veijo Kaitasen mukaan palvellut
laajaa aluetta, kun Ylä-Satakunnasta ja Hämeestä kuljetettiin
turkiksia. Vielä 1700-luvulta on tietoja ns. Vanhasta talvitiestä,
joka kulki Padon, Malijärven ja Korven kautta Euraan ja edelleen
Kokemäelle. Sama rekireitti on Artturi Pavelan kokoamien tietojen
mukaan ollut käytössä vielä 1900-luvun alussa. Soukainen pysyi veden
tuntumasa Valkojärven kuivatukseen asti.
Soukainen on mm. Hannu Salvin käsityksen mukaan eriytynyt
Valvosta 1200- tai 1300-luvulla Valkojärveen pistävälle ”soukalle”
niemelle. Lisääntyvät siitepölyt kuvastavat 1000-luvulla
tapahtunutta asutuksen voimistumista. Ensimmäinen maininta
asiakirjoissa on vuodelta 1413: Walko by, kun Itämaan laamanni Klaus
Fleming piti Hallun ja Untamalan pitäjien käräjät Valvossa.
Soukaista ei mainita keskiajan lähteissä lainkaan; ensimmäisen
kerran se esiintyy vuonna 1540 muodossa Soukais. Se on keskiajalta
periytyvä suomalaisperäinen, kuvaileva nimi. Varsinais-Suomen
ensimmäisen maakirjan mukaan vuonna 1540 Valvossa oli 11 ja
Soukaisissa 8 taloa. Soukaisten vanhin sukutila on Juvala, joka on
ollut saman suvun hallussa vuodesta 1700. Jouko Vahtola löytää
Valvon kylän nimen taustalta germaanisen henkilönnimen Walch, Walco
tai Walacho. Unto Salo esittää arvelun, että Valko-nimeen sisältyisi
balttilais-slaavilainen lainasana valka, veneiden vetopaikka,
rantautumispaikka rannalla. Se sopisi yhteen edellä esitetyn
satama-ajatuksen kanssa. Valko-nimen taivutuksessa on säilynyt
vanha, arkaistinen muoto: -lk- muuttuu -lv:ksi, Valko-Valvon.
Paikallisessa kielessä on viime aikoihin asti käytetty pitempää
muotoa Valvoste (Valvoisten) tai Valvosiss (Valvoisissa).
Tuuna
Valvossa olevan
Tuunan talon nimi voitaneen yhdistää alueen vanhaan rautakauden
asutukseen. Unto Salo pohtii Muinainen Kalanti -kirjan artikkelissa
Suomessa harvinaisen tuuna-sanan merkitystä. Ruotsin Mälarin
maakunnista nimiä tunnetaan lähemmäs sata, joista monet
tuna-päätteisiä yhdysnimiä.
Laitilan Tuunat (toinen Laitilan kylässä) lienevät kantaskandinaavisia tai
ruotsalaisia siirtymänimiä samalta itäruotsalaiselta alueelta, jolla
on vastineita Laitilan vanhemman rautakauden kalmistoille.
Kantaskandinaavissa sana tūna tarkoittaa aidattua maa-aluetta, pihaa
tai aitausta. Muinais-Kalannin murteeseen peltoaitausta
tarkoittavaksi sanaksi omaksuttiin kuitenkin toinen termi, tahtoma/tahtuma/tahdoin/tahdon.
Salon otaksuman mukaan tuunat ovat olleet Laitilassa paikannimiä.
Ruotsissa on tuna-nimistä käyty vilkasta keskustelua. Esille
tulleista selitysmahdollisuuksista Laitilaan sopii parhaiten
kulttuurimaantieteilijä Gerhard Hafströmin ajatus tunasta
sotaväenottoon liittyvän hundari-organisaation keskuspaikkana.
Järjestelmällä huolehdittiin Mälarin maakunnissa kuninkaan
sotalaivaston, ledungin, varustamisesta. Muinais-Kalanti ja
Satakunta muodostivat arvelujen mukaan Keski-Ruotsin hundaria ja
laivakuntaa vastaavan alueen.
Hiidenkallion palvontapaikka?
Valvon kylän Ala-Sunilan maalla, pihapiirin lähistöllä, on Mauno
Kosken hiisiä koskevassa väitöskirjassa mainittu Hiidenkallio (Hiirenkalli),
jota nimeä ei nykyisin enää käytetä. Itse kallio on kasvillisuuden
peitossa ja kallion vierelle on ajettu täytemaata. Kosken mukaan
peltojen ympäröimällä Hiidenkalliolla on tasaisella kalliolla ns.
jättiläisen jalanjälki ja suurehko siirtolohkare. Mäen länsipuolelta
mainitaan mäkeä kiertävä Hiidenkoski, pienen ojan koskipaikka.
Edelleen mainitaan muutama soikea kiviröykkiö.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkistossa on
tieto, että vahantakalainen Juho Virtanen oli muistellut vuonna
1936, kun kyseistä kalliokuoppaa oli joku vanhempi nainen hänelle
näyttänyt hänen paimenessa ollessaan ja sanonut sen olevan
kalevanpojan jälki. ”Sillon ko mnää karjas käve, niist säälitti”.
Jalkaterän koko on ollut 50 x 30 cm.
Siirtolohkare on pöytämäinen, 3 x 4 –metrinen kivi; samantapainen
pöytäkivi on Soukaisten Savemäen kalmiston lähellä. Hiidenkoski- tai
Hiiriskoski –nimi seudulla tunnetaan edelleen. Sitä pitkin
Lankjärven vesi kuivatun Heräjärven kautta laskee kohti Valkojärven
allasta. Lähellä olevat matalat kiviröykkiöt ovat joko
muinaishautoja tai peltokivistä koottuja.
Laitilasta ei tunneta varmaa hiisi-metsikköä. Valvon Hiidenkallio
saattaa sellainen olla, mutta se voi myös viitata mytologisiin
hiisi-olentoihin, jolloin kyseessä on nuorempi ilmiö. Kalevanpojat
ovat kansan tietämän mukaan viskanneet tähän kylään kaksi suurta
lohkaretta, Ala-Sunilan Palkkisjärven kiven Kirkkelinnasta ja
Koukastenkiven, ilmeisesti Savemäen lähellä, Kaukolan Riankalliolta.
Perttelin kirkko
Soukaisten eli Perttelin
kirkko on rakennettu noin vuonna 1800, se on pyhitetty
Bartholomeukselle. Kylässä on ollut kirkko keskiajalta lähtien, ehkä
hyvinkin varhain. Soukaisten kirkko tunnetaan myös Valvon kirkkona.
Vanhan tarinan mukaan ”itse Pyhä Henrikki” on kirkon perustaja.
Veijo Kaitanen arvelee Muinainen Kalanti –kirjassa, että väkirikas
Valvon seutu on saattanut rakentaa puisen saarnatuvan samaan aikaan
kuin Untamala, ehkä 1100-luvun lopulla. Alkuun se on voinut olla
yksityiskirkko. Kylän alueelta ei tunneta ristiretkiajan
hautalöytöjä, koska siellä oli luultavasti siirrytty kristilliseen
hautaukseen. Vaatimaton kirkkorakennus lienee ollut 1800-luvun
alkuun asti Valvossa nykyisen rukouskellon paikkeilla.
Isojakokartassa ns. Kirkonmaa on kylläkin merkitty Soukaisten
kylään. ”Perttlin kaljoll” on vietetty joskus riehakkaitakin
Perttelin markkinoita 24. elokuuta aina 1800-luvun lopulle asti.
Kirkko on kyläyhteisölle tärkeä; siellä pidetään hartaustilaisuuksia
kesällä ja joulukirkko.
|