Untamalan nimi esiintyy ensi kertaa muodossa Vndamala socken
vuonna 1413, jolloin puhuttiin siis pitäjästä; pitäjänä se esiintyy
vielä 1467. Sillä on tarkoitettu myös Laitilan hallintopitäjää.
Kylän nimen taustalla on varmaankin germaaninen henkilönnimi Unda,
Undo, Undi. Unto Salo arvelee, että nimi voidaan johtaa
muinaisruotsalaiseen nimeen Unde, johon on liitetty kaksi
suomalaista johdinta, -ma- tai –mo- sekä jatkoksi –la. Nimi
merkitsisi Untamon taloa. Onko nimi säilynyt alusta asti, vaikka
asutus olisikin vuosisadoiksi hävinnyt? Valkojärveä on 1700-luvulla
kutsuttu myös Untamajärveksi.
Elise Heinonen on julkaissut Untamalan historiassaan monia kylän
nimen vaihtelevia kirjoitusasuja 1400-luvulta alkaen.
Kalevanpojat
Suomessa on kerrottu kalevanpoikatarinoita eniten
Lounais-Suomessa, Rauman ja Halikon välisellä alueella. Varsinainen
tarinarypäs on Laitilasta Untamalan ja Koveron kylien välisellä
harjualueelta. Kalevanpoikia kuvaillaan vaaleiksi, pitkiksi ja
komeiksi, punapukuisiksi miehiksi.
Virossa Virumaan maakunta on kalevipoeg-taruston ydinseutua. Ants
Järvin mukaan kalevipoeg on suorasanaisten tarinoiden sankari,
jättiläinen. Vakka-Suomesta, lähinnä Laitilasta kerättyjen
kalevanpoikiin liittyvien selitystarinoiden sisältö on melko
samanlainen kuin Virossa: miten selittyvät erilaiset maastonmuodot
ja isot siirtolohkareet. Järv on sitä mieltä, että selitystarinat
voivat palautua jo ajanlaskun alkupuolelle ja että ne ovat tulleet
lähes valmiina Suomeen Virosta muuttaneiden mukana.
Matti Huurre olettaa, että kalevipoeg-kalevanpoika on saanut
virolais-suomalaisen sankarihahmonsa ennen viikinkiaikaa. Vaikka
hahmojen historiallisuutta ei voida varmuudella todistaa,
kalevanpojilla lienee ollut todellisuuspohjaa rautakauden
loppupuolen maailmassa: he olivat Lounais-Suomessa ehkä jonkinlainen
tavallisesta kansasta erottuva päällikköluokka, jolla oli läheisiä
kosketuksia tai yhteistyötä Viron vastaavanlaisen ryhmittymän
kanssa. He ovat olleet pakanoita tai ainakin kristillisyyden
vastustajia.
Kalevanpojat olivat kovia työmiehiä, rakentajia ja hävittäjiä.
Matti Huurre selostaa Muinainen Kalanti –kirjassa seikkaperäisesti
heidän toimiaan. Untamalan Kalevanpojan viikatteentikku on kuuluisin
näihin jättiläisiin liittyvä muistomerkki. 1200-luvun hautakivelle
kansa antoi selityksen, että kalevanpoika oli hionut sillä
viikatettaan Euran niityllä ja lähettänyt muijansa vesikippoa
noutamaan. Mies suuttui veden viipymisestä ja heitti kovasimensa
perään. Kivi jäi pystyyn Untamalan kirkkomaahan. Valkojärven
”kömpät” olivat myös kalevanpoikien tekemiä.
Kullervo-runoston syntyseutuja?
Anna-Leena Siikalan mukaan Laitilan ja Kalannin seudulla esiintyy
monia paikannimiä, joita tavataan Kullervo-runoista ja Lönnrotin
Lemminkäiseen liittämästä saarelaisepiikasta; Kullervo-runojen
sukuriita- ja verikostoaihe näyttäisi hyvin sopivan Untamalan
kylään. Runojen nimistön tiheä esiintyminen tässä esihistoriallisen
Suomen tärkeässä keskuksessa ei voi olla sattumaa; nimet ovat joka
tapauksessa kuuluneet runojen sepittäjien kulttuuripääomaan.
Saarelaisepiikan syntymistä Länsi-Suomessa sillä ei kuitenkaan voida
todistaa. Yleismaailmallisetkin aiheet muotoutuvat kulttuurisissa
viitekehyksissä.
Pentti Virrankoski viittaa sydänkalevalaisen epiikan luomiseen
Länsi-Suomessa. Jouko Vahtola on osoittanut että myös Väinö- ja
Kaleva-aiheista vanhaa nimistöä on etupäässä Länsi-Suomessa. Siellä
syntyneiden runojen esiintymisen Karjalassa ja Inkerinmaalla taas
selittää todettu varsinaissuomalainen siirtolaisuus kyseiselle
alueelle. Matti Huurre kysyykin Muinaisrunot ja todellisuus
–kirjassa, voiko olla pelkkää sattumaa, että Kainuun viikinki- ja
ristiretkiajan arkeologiset löydöt viittaavat Vakka-Suomeen: rajan
takana ovat Vienan parhaat runoalueet. Paltamossa on 1600-luvulla
laulettu Calava-nimisestä jättiläisestä. Onko se jäänne täältä
tehdyistä idänretkistä?
Veikko Anttonen kirjoittaa, että Kalevalan myyttisiin sankareihin
viittaavan paikannimistön tihentyminen Kalannin ja Laitilan alueelle
liittää myyttisen epiikan tutkimuksen kiinteäksi osaksi
historiantutkimusta, vaikkei runoista voida suoraa tehdä
historiallisia päätelmiä. Lönnrotin kokoaman eepoksen kansanrunoilla
on kiinteä yhteys varsinaissuomalaiseen ja satakuntalaiseen
kulttuuriin.
Suomen vanhin kristillinen hauta
Vuonna 1960 löytynyt Untamalan Heinikkalan 1000-luvun alkupuolen
ruumishauta on tietojemme mukaan Suomen vanhin kristillinen hauta.
Löytöaineistossa oli muun ohella saksalainen, vuosien 973-1002
välillä lyötetty hopearaha. Hopeinen ristiriipus ketjulaitteineen
ilmaisee vainajan jonkinasteista kristillisyyttä, muu esineistö
kuvastaa vanhaa, pakanallista käytäntöä. Vainaja näyttää haudatun
vanhaan sukukalmistoon täydessä puvussaan.
Paula Purhosen mukaan krusifiksi voi olla merkkinä ns.
primsignaatiosta eli ennen kastetta tapahtuneesta ristinotosta; se
on voinut olla edellytyksenä kauppatoimien sujumiselle muualta
tulleiden kristittyjen kauppiaiden kanssa. Löydön rikkaus viittaa
siihen, että kristinuskon omaksui ensin kylän johtava suku.
Vanhin
kristillinen hautausmaa on voinut olla kirkkomaan ja Heinikkalan
välissä, josta on aikojen kuluessa maata ajettu pois.
Untamalan Pietarille pyhitetty, vuonna 1785 rakennettu kirkko on
ikivanhalla paikalla, kuinka vanhalla, sitä emme tiedä. Laitilan –
Kalannin seutu on manner-Suomen varhaisinta kristillistä aluetta.
Rohkeimpien arvioiden mukaan Untamalassa on ollut ensimmäinen kirkko
ja vihitty hautausmaa jo 1000-luvun jälkipuolella, näin päättelevät
Unto Salo ja Hannu Salvi. Viimeistään 1200-luvulla kirkko on Salon
mukaan ollut olemassa, mihin sen ajoittaa 1200-luvun hautakivi,
Kalevanpojan viikatteentikku. Ensimmäinen kirkko on saattanut olla
yksityiskirkko tai saarnatupa. Pietarin markkinoita tiedetään
Untamalassa vietetyn ”ylimuistoisista ajoista” 29. kesäkuuta.
Untamalan kirkon vanhin esine on 1500-luvulta oleva krusifiksi.
Mikael Agricolan laatimassa kirkkokuntain luettelossa 1540-luvulta
Untamala mainitaan, silloin ilmeisesti kappelin asemassa. Vuonna
1558 Untamala on mainittu kappelina, kun se on joutunut luovuttamaan
useita arvoesineitä kruunulle. Samalta vuosisadalta Untamalasta
tunnetaan myös ns. Kirkonmaa, jonka tuotto oli tarkoitettu
vierailevan papin palkaksi ja kestitykseksi.
Jakokunta merelle asti
Untamalan pitkänomainen kylä Ropa mukaan luettuna ulottuu
luoteessa Pyhärannan rajalle asti. Pyhärannan Varhokylä on aikanaan
kuulunut samaan jakokuntaan ja Hirslahtea pidetään Untamalan
tytärkylänä. Nautinta-alueisiin kuuluivat myös Kaunissaari ja Nihtiö.
Palttila ja Seppälä ovat Hannu Salvin päättelyn mukaan syntyneet
aikanaan Untamalan jakokunnan alueelle.
Veijo Kaitasen mukaan tällä välillä on voitu käyttää hyväksi
kaakosta luoteeseen suuntautuvaa helppokulkuista harjuselännejaksoa.
Untamalaa sivusi varhaiskeskiaikainen tie Kouman ja Seppälän kautta
Vahantaan suuntaan. Kylästä on tarvittu tieyhteys mm. Niemispäähän
ja Paattimäkeen.
|