RUOKALISÄVERO ASUTUKSEN AJOITUSKEINONA
Lounaissuomalaisten kylien asutuksen ikää on selvitetty ns.
papin ruokalisäveron maksutavan perusteella. Kari Alifrosti selostaa
Kalannin historiassa tätä Varsinais-Suomessa kehittynyttä erikoista
verotusjärjestelmää: Kirkko alkoi kerätä kymmenysveroa 1200-luvulla,
ja sitä varten tehtiin sopimusjärjestelmä. Viljakymmenyksiin
lisättiin 1260-luvulla papistolle maksettava ns. ruokalisävero, joka
maksettiin vanhimmilla ja vakiintuneilla viljelysseuduilla rukiina.
Järjestelmää alettiin kutsua suomalaiseksi oikeudeksi.
Uudisasutusseuduilla sovittiin ruokalisä maksettavaksi voina, ja
tätä järjestelmää alettiin kutsua ruotsalaiseksi oikeudeksi
(muistutti Helsinglannin uudisasutusalueiden järjestelmää).
|
Vanhimmat kylät maksoivat veronsa ja ns. papin ruokalisän rukiina.
Untamalan terassipelto on tuottanut viljaa ainakin tuhat vuotta.
Kuva Anja Lindholm-Ventola.
|
Täällä oli siis kaksi järjestelmää rinnakkain.
Naapurikylät saattoivat näin maksaa eri järjestelmän mukaan jos
olivat olleet veron syntyaikana vakiintuneita tai uudisasumuksia.
Jako pysyi muuttumattomana 1500-luvulle, jolloin verot otettiin
kirkolta kruunulle ja merkittiin voutien tilityksiin. Tuossa
tilanteessa syntyi tutkittavaksemme dokumentteja, joista saadaan
kylien asutukselle tietyn vaiheen ajoitus. Enemmistö maakunnan
pitäjistä kuului kahden oikeuden alueeseen, koska pitäjän
syrjäkulmat keskusseutuihin verrattuna olivat myöhempää asutusta.
Historiantutkijat ovat todenneet, että kylät,
joissa kirkko oli määrännyt ko. veron maksettavaksi rukiina, on
perustettu vuoteen 1300 mennessä, ja kylät, joiden verot piti maksaa
voina, on perustettu 1300-luvulla tai myöhemmin keskiajalla.
Edellisiä nimitetään suomalaisen oikeuden kyliksi ja jälkimmäisiä
ruotsalaisen oikeuden kyliksi. Oikeus oli kirkon, ei kylän.
Oikeuksien välinen ero on ilmeisesti alkujaan
perustunut todellisiin kielirajoihin, mutta ruotsalainen oikeus on
vähitellen levinnyt suomenkielisillekin alueille kuten Laitilaan,
kun kruunu aloitti 1200-luvun lopulla järjestelmällisen asuttamisen
mm. verohelpotuksin. Korpiseudun uudisraivaaja pystyi paremmin
maksamaan veronsa voina kuin rukiina, koska karjatalous tuotti
helpommin ylijäämää, josta osa liikeni veroihin. Uudisasutus
perustui paljolti luonnonniittyjen hyväksikäyttöön ja
karjatalouteen. Verotuksessa ratkaiseva oli talousmuoto, verotuksen
tarkoituksenmukaisuus, ei kansallinen raja. Nuorempien, ruotsalaisen
oikeuden kylien nimissä on ekologista informaatiota enemmän kuin
suomalaisen oikeuden nimissä, jotka perustuvat usein henkilönnimiin.
Kaikki Laitilan esihistorialliset kylät olivat
tietysti suomalaisen oikeuden kyliä. Sen lisäksi seuraavat seitsemän
kylää ajoitetaan veronmaksutavan mukaan varhaiskeskiaikaisiksi:
Kostiainen, Syttyvä, Sillantaka, Koukkela, Haukka, Suontaka ja
Vaimaro.
Muutama poikkeuskin suomalaisen oikeuden kyissä on:
Vahantaka, Kouma ja Lausti eivät ainakaan Hannu Salvin käsityksen
mukaan ole syntyneet vielä 1100 – 1200 –luvulla, vaan myöhemmin.
Suomessa on todettu tapahtuneen siirtymistä ruotsalaisesta
oikeudesta suomalaiseen, joten kaikki myöhäiskeskiajalla tavattavat
suomalaisen oikeuden pikkukylät eivät ole varhaiskeskiaikaisia.
|