KALAND - MUINAISMAAKUNTA
Nykyinen Laitilan alue kuului varhaisella keskiajalla Kalandin
muinaismaakuntaan, pitäjien yhteistoiminta-alueeseen. Tutkijoista
asiaa on viimeksi käsitellyt – hyvin perusteellisesti - Unto Salo
Muinainen Kalanti –kirjassa. Laitilan (mukaan luettuna Pyhämaa ja
Pyhäranta) lisäksi pienoismaakuntaan kuului myöhempi Kalannin
pitäjä. Pohjoisen ”rajan” takana oli Satakunta, ja etelässä Mynämäki
oli jo Suomi-nimistä maakuntaa. Eteläisellä rajalla, Mynämäkeä
vastassa, ovat Suomensaari ja Suomenperäjärvi, jotka ovat alun perin
kuuluneet Suomen maakuntaan. Mynämäen, Laitilan, Lapin ja Euran
rajapisteessä on Suomenperä-niminen paikka, mikä viittaa samaan.
Ensimmäisen kerran Kalanti esiintyy asiakirjoissa vuonna 1316.
Hallintopiirin nimenä se esiintyy 1347. Lähteet eivät puhu Kalannin
maakunnasta, ja Salo päätteleekin, että se yhdistettiin jo ehkä
1100-luvulla varsinaiseen Suomeen. Laitilan ja Kalannin myöhempien
pitäjien varhaiskristilliset edeltäjät Laitilan, Soukaisten-Valkon,
Untamalan ja Kodjalan pikkupitäjät olivat jatkoa ilmeisesti
rautakaudella muodostuneille muinaispitäjille, joilla näyttää olleen
omat ulkonautinta-alueensa ja omat käräjäpaikkansa.
|
|
Alueellinen organisaatio pohjautui Sirppujokilaakson satoja
vuosia vanhoihin merentakaisiin yhteyksiin Mälarin alueelle,
organisoituminen lienee tapahtunut
merovinkiaikana ja
organisoitumistermit maakunta, pitäjä, kylä ja keräjä (käräjät) ovat
suomalaisia; poikkeuksen tekee kenties Laitilassa esiintyvä
tuuna-sana, joka on Ruotsin keskiosissa ilmeisesti tarkoittanut
kultti- ja käräjäpaikkaa. Itse Kaland-sanaa on pidettävä
kantaskandinaavisena.
Kalannin maakunnasta ei tunneta 1000-luvun
hopea-aarteita, jotka puuttuvat myös Satakunnasta. Hämeen ja Suomen
maakunnista niitä sen sijaan on. Tämän on tulkittu merkitsevän sitä,
että Kalanti ja Satakunta elivät rauhanomaisissa suhteissa Mälarin
Ruotsiin eikä niillä ollut aarteiden kätkemistarvetta kuten muualla;
kyseessä olisi siten maakunnallinen ilmiö. Muinaislinnojen suuri
määrä Laitilassa puhuu toisaalta puolustamisen tarpeesta, vaikkakin
linnojen ajoitus on oletusten varassa. Voi myös kysyä, mikä merkitys
oli luonnon tarjoamilla linnoittautumismahdollisuuksilla.
Juhani Rinnen mukaan Muinais-Kalanti olisi jo
1000-luvun puolimaissa kuulunut Itämeren saarten hiippakuntaan
erotukseksi naapurialueista. Vanhojen Ruotsin-yhteyksien johdosta
kristinusko levisi alueelle varhain.
|