Veikko Anttonen on todennut, että vanha uskonto ja sen pyhät
paikat olivat muistialustana kristilliselle alue- ja
paikannimijärjestelmälle. Kristinusko muutti nimeämiskäytäntöjä:
vanhan nimistön päälle tuli uutta, sacer- ja sanctus-nimistöä.
Tuntemamme pyhä-sana ei ollut alun perin uskonnollinen käsite.
Kodjalan ja Kylähiiden rajalla oleva Pyhäkoski on ollut asumatonta
raja-aluetta, ja keskellä Kodjalaa on ollut asumaton Pyhä Metsä.
Pyhä-sana on Jorma Koivulehdon mukaan
pronssikautinen germaanilaina,
maantieteellinen termi, jolla asutuksesta etäällä olevia alueita
erotettiin toisistaan. Pyhä-paikoilla on edelleen suuri merkitys.
Alun perin germaanista on myös hiisi-nimistö asuinalueiden ytimessä:
tarkoituksena lienee ollut kalmistotilan erottaminen elävien
ihmisten asunnoista. Hiisi-nimistön merkitys muuttui rautakauden
aikana kohti kulttipaikan merkitystä. Kansanperinteessä hiidestä
tuli helvetti.
Jouko Vahtola on vuonna 1983 ilmestyneessä tutkimuksessaan
verrannut länsisuomalaisia kylännimiä ja ensimmäisen vuosituhannen
(0 – 900 jKr.) germaanisia henkilönnimiä. Hänen mukaansa Laitilan
monen kylännimen taustalla on vanha germaaninen henkilönnimi
merkkinä kyseiseltä taholta tulleista uudisasukkaista. Hyvin
runsaasti tällaisia nimiä löytyy naapurikunnasta Vehmaalta. Monen
nimen merkitys jää arvailujen varaan. Kun kylän nimeämisestä on
kulunut vähintään 500 vuotta, parhaimmillaan jopa 2000 vuotta, on
joskus parasta tyytyä olettamuksiin, koska ensikäden tietoa ei ole
enää saatavilla. Laitilan talojen nimet ilmestyvät maakirjoihin
1600-luvun aikana, varhaisimmat ennen 1600-luvun puoliväliä. Tällöin
tiloille annettiin myös pysyvät maakirjanumerot, jotka merkittiin
maakirjoihin isonvihan jälkeen. Eino Jutikkalan mukaan talojen nimet
eivät ole yleensä 1500-luvun loppupuolta vanhempia.
Kylänmuodostuksen peruselementti oli
talonpoikaistalo; sen juuret johtavat pronssikauteen (1500-500
eKr.), jolloin sukusiteitä ilmaistiin suurilla kivisillä
hautaraunioilla, hiidenkiukailla. Rautakauden loppupuolen
merovinkiaika (500-800 jKr.) oli kylänmuodostuksen aikaa. Unto Salon
mukaan monen kylännimen alkuosana on kantaskandinaavinen
henkilönnimi ja johtimena on paikkaa, taloa merkitsevä
suomalaisperäinen –la tai –lä. Nämä ehkä jo roomalaisajalla (0-400
jKr.) syntyneet talot näyttävät suomalaistuneen merovinkiajalla.
Kylien taloja yhdisti keskinäinen sukulaisuus. Mahtitalojen isäntien
etunimet jäivät elämään kylien nimissä.
Esa Saari on arkeologian pro gradu –työssään
(1994) käynyt läpi Laitilan runsaat rautakautiset löydöt
asutushistorian näkökulmasta (35 ajoitettua kalmistoa). Hänen
tutkimuksensa on vahvistanut aikaisempaa kuvaa. Viimeisimmät
tulkinnat Vakka-Suomen ydinalueen muinaisuudesta ovat luettavissa
vuonna 2003 ilmestyneessä Muinainen Kalanti ja sen naapurit
-kirjassa, jossa monen eri tieteenalan tutkijat ovat paneutuneet
aiheeseen.
Suontaan kylä edustaa varsinaissuomalaisia peltokyliä Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran julkaisemassa Suomalainen kylä –kirjassa
(2000). Seurasaarisäätiön kenttätutkimusryhmä on tutkinut ja
inventoinut hyvin säilynyttä kylää vuonna 1961.
|